PSAJOPS (izbor)

Iz prihajajoče pesniške zbirke PSAJOPS, ki bo izšla pri založbi Litera.

 

PSYOPS (psihološke operacije) so v ameriškem vojaškem žargonu definirane kot oblika »propagande« ali »katerakoli oblika komunikacije, ki podpira državne cilje z namenom posredno ali neposredno vplivati na mnenja, čustva, razpoloženja ali obnašanja katerekoli skupine v korist sponzorja« (Psychological Operations: Field Manual No. 3-05.30/MCRP 3-40.6 (Headquarters, Department of the Army, Washington DC, 15. april 2005). To sintagmo si v tem kontekstu prisvajam in razširjam na komunikacijo kot tako, še posebej v oziru na tanko mejo med »propagando« in umetnostjo, kjer pri slednji ni povsem jasno v čigavo korist (ne)posredno vpliva, čeprav lahko zagovarjam stališče, da gre pri umetnosti vsaj za potencialno medsebojno in vzajemno korist vseh vpletenih. DISCLAIMER: Vse v pesmih omenjene osebe so sanjske projekcije in (po veliki verjetnosti) ne predstavljajo realnih oseb, živih ali mrtvih, četudi z njimi morda korespondirajo.

 


 

HOTEL GOGA

 

Hiša ki te je ujela

huje od ktergakoli Buñuela

v njej sva živela

dokler se njene lovke

niso priklopile na naju

in je začela živet življenja skoz naju

v lupu

kako milijonarji vse nesreče

očividijo kot kazen za črpanje

svojih najemnikov

ko sem flet najel

se je debel Korejc hecal

da je cilj hiše njega ubit

pa se ni hecal

seliva se

vse zgleda popolno

stanovanje sosedov se prenavlja

ko urejajo net pride do kratkega stika

prihajam domov

iz uspešnega življenja, kadim v bani

in pospravljam posteljnine 

čakam, da te penetriram

ko začnejo uletavat Korejci rdeče armade

raziskujejo nekaj v sosednjem fletu

najprej zgleda kot šala

naslednji dan odpeljejo rešilci 

punco iz sobe, overdoza na tabletah

vojaki so se žgali, trije mladi kadeti

dve kadetki

objeti spijo v postelji

dva vojaka stojita v gatah

razlagam jima zakaj ni neta

zakaj flet ni končan

ko pride najemodajalec

dežuje, zavit v rdeč leder plašč

gre dol po stopnicah, naj mu sledim

na okna šmira pismenke

kot bi evociral duhove

medtem ko dež bobna

v blade-runnerske žaluzije

neon obupa

predpotopne prihodnosti

Južne Koreje

gre po stopnicah in medli

duh je

»Sem ti rekel

da je cilj hiše mene ubit

pri čemer se me ubit ne da«

Pokaže mi sobo

kjer je prašen radio prihodnosti

ko ga poslušaš in te zamakne

se nanolovke stegnejo ven naskrivaj

in se priklopijo nate

da ti cuzajo mikrodelce krvi naskrivaj

ti pumpajo spomine in čudne sanje iz glave 

povnanjajo muzko

kot najbolj hip bestseller

zamoti čute

in namuti dileme in užitke junaka

da sanja in mu je kul

poslušat to čudno muzko

ki mu jo zauga delno

samoproducira

samoafirmira

in samogenerira iz presežkov

najinih teles v drame za druge sobe

nam neznane

Bla sva navdušena

obrisala s prstom prah

s transcendentalne te bazuke

ko sva slišala kako mobilizira

armade z najino krvjo

ki je neslišno šibala po cevkah

in rekonfigurirala drame v sosednje sobe

v druge namene in cilje

kot naju pomiritve

radio je delal zase

mobiliziral armade dram 

mikromožice (mikrokrmelje: »psihosoldate«)

potem je začel preobražat delavce v psihopate

Najemodajalec

ki mi je demonstriral

da se ga ubit ne da 

najprej te sili, da ga ubiješ

pol pa se reži, ko ti dokaže

da je živ mrtvec

ki teče po žilah te hiše

kot zombi kapital nepremičnin

ki svoj lasten tok imitira

reži se, kaže videote v lupu:

62 multimilijonarjev (med njimi 35 moških)

enako bogatih od vseh revnejših segmentov 

(3,6 milijard) ljudi na Zemlji

se znajde ob nesrečah

psihopatov, ki kričijo nasilja besa

zvezani v bolnicah

na policijskih postajah

implodirajo v svojih telesih

bombe zakočenosti doslej neizražene jeze

zakočeni bombaši

ki jih je kapital obsodil na samodetonacije

krvi nedolžnih

na vsakem posnetku

nasilnega zločina

en multimilijonar preživi 

in se direkt v kamero reži

za vsakega psihopata

ki ga lovka kapitala sproducira

indirektno

en multimilijonar nekje črpa obresti

FOR EVERY VIOLENT CRIME

A BANKER IS REBORN EVERY TIME

V lupu tega nasilja

od te bankirske hiše sproduciranih

norcev in dokumentarcev o psihičih

(recimo ženska, ki kriči

sred Starega trga zalupana:

»Psica nepofukana in nepojebana!«

ali: »Impotente Kastrate! In die Gaskammer

mit euch!« pred Wahnseejem 

med liričnim berlinskim multimedia eventom)

Neskončen lastnik

zavit v rdeč leder plašč večne sedanjosti

blagovnega fetišizma

»Pridi z mano, ti bom pokazal

zakaj sem nesmrten«

in piše pismenke na okna

da bi evociral tihe sile

financkapitala

 

Vojaki uletavajo

zarad kratkega stika

vrtinca filingov tega bloka

ki očitno živi in reproducira

svoje stanovalce v minipredstave

Lastnik pa je nesmrten

živ mrtvec kapitala

 

Morilci uklenjeni

samodetonirajo

verbalne obscenosti

zagegani s krvavim robčkom

jezika, ki so si ga odgriznili

od sile nasilja

neusmerjenega nikamor

razen nase

VSAK ZASE

KO PRASE

na zadnjih sedežih karet

medtem ko policaji

not mečejo nižje prestopnike

multimilijonarji delajo selfieje

lastne duhovne metaprisotnosti

vsakič ko policaj

fukne črnca v kareto

ker je narobe prečkal cesto

da se zabije z glavo v šipo »slučajno«

duh multimilijonarja

pred njim z režočo faco

štanca selfieje

 

kadarkoli bomba detonira

v supermarketu

namenjena Pentagonu

(dlje ne seže)

kjerkoli teče kri po cesti

duh psihozilijonarja

fotka selfie

za zanamce

for posterity

 

EPSKA NEUPRIZORLJIVA PREDSTAVA

 

Dva človeka v Vesolju

kot da bi skušal mislit dileme vnaprej

kompleksnosti odnosov v antigravitaciji

nezmožnost stika v Vesolju

tragedije nezmožnosti seksa

in brezna hrepenenj oddaljenih zvezd

Vse je blo v nekem zen moudu

Dva igralca sta lebdela na sceni

in na koncu ju je odneslo

kot da bi ju pozaugala črna luknja

al odnesel val morja časa

kot šop kamenčkov na obali

ne znam rekonstruirat

recimo, da ti prepovejo razmnoževanje

ker je preveč otrok v sektorju

al pa globlje

da ne smeš dat maske dol

ker je zrak na Jupitru smrtonosen plin

kot da bi vnaprej mislil tragedijo človeka

ki je (sredi Vesolja) probal pobegnit 

Vesolju

 

ČAS JE GORIVO

 

tega sveta

iz debat o izumih

ki mi jih zapleni vlada

in delam bekape na skrivaj

vse sem 

naj predam

in v končni fazi izgubim

leteče ladje

heke tisočletji

aplikacij decentralizacij

netov ljubezen

ni pomagala želje

aspiracij

vse so mi zaplenli

brezžične razsvetljave

majnane v podzemlju

zapuščenih kraterjev

multiverzov

skrivnih laboratorijev

zavesti aspiracij

sred poskusov reapropriacij

 

Osnovno gorivo

tega sveta je čas

in ves čas

teče skoz nas

 

INTERPELACIJA

 

nov performans Živadinova

hajđek življenja v imenu teatra

zaseda, ki ga razkrije kot takega

ČE JE ŽIVLJENJE MISTERIJ 

MORA BIT TEATER DIALEKTIKA, KI GA PREISKUJE

pol se začnejo minometi odprejo nebo

mikrofoni, luči vse se obrne

ne vem več kaj je bil point

samo atmosfere so bile

ki so soomogočile teater življenja

monumentalne strategije brez glumatanja

in brez igralcev

drama je bila, kar se je zgodilo s publiko

v ambientih odsotnosti dejanske drame

delal je makete stanj

makete estetik

gostov, ki jih je povabil

da bi jim nekaj povedal za iluzijo

srhljivih ambientov Kaligula estetik

Speer vstal od mrtvih

da bi jim povedal

čim manj besed

več gest

in debata zakaj imet kvalitetne materiale za kostume

(đet-set catwalk med slapovi, medtem ko lovci

pobijajo ogrožene živali)

potem menjava

scenografije Babilona od zunaj

not spirala, ki teče navzdol

TEATER JE TO, KAR SE ZGODI MED LJUDMI

MEDTEM KO ČAKAJO NA PREDSTAVO, KI SE NIKOL NE ZGODI

Naenkrat projekcije zgodovine v tišine

razvoj nacizma in frakcij marksizma

sonogrami, mutacija idej in glede na to: politični učinki

migracije in mutacije ljudi

za zjokat pretresljivo

samo puščice na koncu

aforizem skrhan na pol pozabljen

da ga vsak dopolni

MEJE MOJE LASTNINE SO MEJE MOJEGA SRCA

MEJE MOJEGA SRCA SO MEJE MOJEGA _________

Ne

Meje moje lastnine se merijo s tem

kar ne moreš izgubit

ob brodolomu

in spontana debata publike iz tega

Delavci hodijo spiralno dol

se te dotikajo

tko kolegialno

kot da bi s stikom hoteli zagotovit

resničnost poteka

in potem zvončki

na vrvici in otroci

 

KRIVDE 

 

po katastrofah

po preživetjih

po streljanjih

in zadetkih

ki grejo v gatah z žurov domov

Gengi sprožajo pištole

da bi policaji končo začeli

svojo družbeno funkcijo opravljat

Zbudiš se ranjen

na tabletah

kot Seymour Hoffman

ki je preživel

in ponoči tava krvav in čopa tablete s tal

da ga ne bi dobili, vidli kdo je zares

da ne bi vidli

kako skriva koga ljubi

kaj čuti zares, ko ne glumi

četud genialno

opoteka se

leži na postli

s šivi sredi morja lastne strjene krvi

zablokirani msgi bivših

Indijci, ki so preživeli in prepotovali

oceane da bi pobegnili od mam

in se ne bi rabli pretvarjat

al skoz vzpostavljat in dokazovat

da niso več otroci

ki so se odločli

da ne bodo več igrali

al sprejemali spontano teh vlog

Skratka Hoffman

v luži lastne strjene krvi umira

hira

stagnira

geng kontra geng

popikali so ga v igri, kjer se gre: 

kdor se bolj popika, preživi

pol ga diskriminirajo natakarji

ker se je zoperstavljal seksizmu

rodih natakarjev

Hodi gor in dol

trga vice s svojimi genialnimi uvidi

humorja, ki ga je razvil iz bolečine

tragedij:

Razvijaj marelice namesto sebe

FEED THE POOR

RATHER THAN YOUR SOUL

in razkril in razkril

hipokrizijo snobov

sred medijsko nahajpanih epidemij

rekonstruiranih v hibridna vojskovanja

lažnih obetov

postkapitalizma

ker odkril, ker odkril

in začel kolcat

da bi sporočil

da bi se javil

da bi detajliral

kako svet deluje

kaj je elektrika

kaj se protonom in elektronom

pod vplivom ultranizkih frekvenc

zares zgodi

kako se življenje pospeši

kako se iz rotacij

pogonska sila dobi

kako se celica deli

kako se voda v gorivo spoji

Tibor Hrs Pandur (1985) je pesnik, prevajalec, dramatik in dramaturg. Leta 2008 je v gledališču Glej uprizorjen njegov dramski prvenec Sen 59, za katerega je 2013 na 43. Tednu slovenske drame prejel Nagrado za mladega dramatika. Leta 2010 je izšel njegov pesniški prvenec Enerđimašina (Center za slovensko književnost); leta 2017 pa pesniška zbirka Notranje zadeve (Litera). Od 2009 do 2018 je deloval kot soustanovitelj in glavni urednik revije in paraliterarne organizacije I.D.I.O.T. Kot dramaturg je med drugim sodeloval pri dveh predstavah Nine Rajić Kranjac: Zajčeve Grmače (SNG Drama Maribor, 2019) in Požigi Wajdija Mouawada (SNG Drama Ljubljana, 2020). Leta 2019 je izšel njegov prevod eseja Nikole Tesle Problem povečevanja človeške energije z obsežno spremno študijo Teslova hybris in zakoni narave (ZRC SAZU in Litera), ki bo 2021 ponatisnjena v razširjeni in dopolnjeni izdaji.
Deli